Studieplan for det skriftlige kompetenceområde
I ”Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser” står følgende:
- 29. Uddannelsesforløbene og undervisningen skal tilrettelægges, så eleven arbejder med at tilegne sig viden, kundskaber og kompetencer både i det enkelte fag og i flerfaglige forløb.
- Stk. 3. Eleverne skal opnå skriftlige kompetencer og almene studiekompetencer, der sætter dem i stand til at honorere de krav til korrekt skriftlig fremstilling, kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og vedholdenhed, der kræves i de videregående uddannelser.
Skriftlige kompetencer og almene studiekompetencer på Egedal Gymnasium og Hf
De skriftlige kompetencer øves i den daglige undervisning, i fordybelsestiden og i de flerfaglige forløb.
Undervisning og fordybelsestid
Alle fag har en progressionsplan for det skriftlige arbejde, som har til formål at sikre, at der afstilladseres gennem årenes og at selvstændigheden øges. Dette betyder i de fleste tilfælde, at opgavernes omfang øges såvel som opgavernes kompleksitet og mængden af delopgaver. Par- og gruppeafleveringer er der eksempelvis også flere af tidligt i processen i flerfaglige fag.
Alle fag med en betydelig mængde skriftlighed har fået tilført moduler fra 130-timerspuljen til skriftlig træning i skoletiden. Disse kan anvendes under prøvelignende forhold eller som led i en skriveproces, hvor man starter og/eller slutter sammen eller midtvejsevaluerer i skriveprocessen. Formålet er, at eleverne får feedback og vejledning i arbejdet og at selvstændigheden og fordybelsen sikres.
Flerfaglige forløb
I hvert af de flerfaglige forløb er der krav om et mindre skriftligt produkt, som almindeligvis danner baggrund for en mundtlig præsentation. Dette produkt sætter fokus på de problemstillinger og svar, som eleverne har arbejdet med, herunder deres viden, kundskaber og selvstændige bearbejdning af materialet.
Elevernes evne til kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og vedholdenhed trænes i særlig grad i de store skriftlige opgaver, DHO, SRO og SRP, hvor materialesøgning og -udvælgelse, udarbejdelse og besvarelse af problemstillinger, taksonomi og fremstillingsform trænes. I 1.g er der i særlig grad fokus på den metodiske fordybelse i DHO’en, mens der fokuseres på det højeste taksonomiske niveau og abstraktionsniveau i SRO’en i 2.g