Studieplan til digital dannelse

I ”Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser” står følgende:

  • 29. Uddannelsesforløbene og undervisningen skal tilrettelægges, så eleven arbejder med at tilegne sig viden, kundskaber og kompetencer både i det enkelte fag og i flerfaglige forløb.
  • Stk. 6. Eleverne skal opnå digitale kompetencer, så de lærer at anlægge et kritisk blik på digitale medier og at indgå i digitale fællesskaber. I fagene skal eleverne lære at søge information og forholde sig kildekritisk, når de søger viden gennem digitale medier, og gennem undervisningen skal eleverne opnå erfaring med digitale fællesskaber og arbejde med skabelsen af digitale produkter.

 

Digitale kompetencer på Egedal gymnasium og Hf

Der arbejdes løbende med udvikling af digitale kompetencer i og på tværs af fagene. Skolen arbejder fokuseret med AI som læringsfremmende værktøj, såvel som med strukturer og opgavetyper som sikrer det selvstændige og dybdegående arbejde i fagene. Der stilles krav til, at der inddrages AI i undervisningen. Der er desuden lavet en progressionsplan, hvor hver årgang har moduler med digitalt fokus. Der afvikles ca. otte moduler om digital dannelse i alt.

I 1.g er der fokus på de digitale kompetencer som almen studiekompetence og brugen af skrive- og regneprogrammer. Der arbejdes desuden med digitale kompetencer som forebyggelse mod snyd.

I 2.g og 3.g er der i højere grad med, hvordan digitale værktøjer kan understøtte i læringsprocesserne, herunder brugen af AI. Der arbejdes med værktøjerne på et praktisk og kreativt niveau i studiemodulerne, men etiske spørgsmål om ophavsret og bæredygtighed berøres også.

På hver årgang undervises der desuden i informationssøgning som digital kompetence. Dette ligger i optakten til de større skriftlige opgaver. Informationssøgningen understøttes med fokus på fake news og kildekritik, som eleverne skal anvende i denne forbindelse.