Projekt: Professionsrettet undervisning på hf
Projektet har til formål at give hf-elever en mere professionsrettet uddannelse, så hensigten med gymnasiereformen 2017 realiseres. Reformens formål var at gøre hf til den hurtige vej til korte og mellemlange videregående uddannelser – og dermed velfærdsuddannelserne.
I projektet har vi fokus på at videreuddanne hf-lærere til at forstå hf-elevernes uddannelsesvej og krav og didaktik på de korte og mellemlange videregående uddannelser – med fokus på velfærdsuddannelserne. Den viden skal de bruge til at udvikle undervisningsmaterialer til deres fag, som dermed er professionsrettet. Vi forventer, at den undervisning der vil komme ud af projektet, vil få flere hf-elever til at vælge velfærdsuddannelserne og blive fastholdt i dem.Det overordnede mål med projektet er således at udvikle forløb og projekter i den brede fagrække i hf, som har til formål at bringe konkrete og virkelighedsnære problemstillinger i spil, og som viser, hvordan fagene bruges i praksis i den forbindelse. Ydermere skal eleverne opnå større kendskab til de uddannelsesmuligheder, særligt på velfærdsområdet, som hf-uddannelsen stiler imod, og blive rustet til at træffe oplyste uddannelsesvalg med styrkede tværgående kompetencer efter hf. Dette vil vi gøre ved at bygge bro mellem den daglige undervisning, projekt- og praktikforløbene, fagpakkevalg og progressionen frem mod SSO.
Projektet afvikles som et samarbejde mellem skoler af samme profil, i samme geografiske område og med samme udfordringsbillede. Dette for at kunne inspirere, ideudveksle, fællesplanlægge og forankre professionsretningen på hf-uddannelsen. Vi vil sikre udvikling og forankring bl.a. gennem videndeling mellem de deltagende skoler og andre interessenter ved konferencer, planlægningsdage og en fælles platform for udviklede undervisningsmaterialer samt løbende kvalitativ og kvantitav evaluering via studieadministrative systemer, hvor eleverne kan evaluere som del af undervisningstiden med høje svarprocenter. Elevernes tilbagemeldinger kan bruges til justering af forløb og videre erfaringsudveksling også efter projektets afslutning.
Varighed: april 2024- juni 2027
Samlet budget: 7.211.358 kr.
EU-midler: 2.884.543 kr.